Sunday 21 August 2011

seronok nya puasa masa zaman budak2 dulu..


korang ingat lagi tak pengalaman korang masa baru nak belajor-belajor puasa dulu??takyah cakap masa nak belajor sangat la...kita cerita masa kecik-kecik dan hidup penuh adventure dulu...mesti ada macam-macam ragam kan??gua masa kecik-kecik pun bukannya budak baik sangat...banyak kot buat2 curi makan...jadik, meh kita tengok apa benda-benda gila yang gua buat masa gua kecik-kecik dulu...gua rasa korang pun gila juga kot dulu....
  1. 1st main mercun la keja gua..biase la budak kampug macam2 mercun gua ada..gua jarang beli mencun..tapi paw dengan budak lain…mak gua ada pesan beli mercun ni bakar duit ja…mak gua ni la manusia paling garang penah gua jumpa…keja dia tarik side burn gua ja bila tau gua ada buat hal…tapi gua tak heran ,, bez main mercun ni…gua mesti  ada gak macam budak len…so keja gua paw la dgn member2..nasib baik member gua dulu pemurah…& ada gak daripada gua beli mercun baik la gua buat sdiri… (abang gua la yang ajar)...kalau buat meriam buluh  ataupun mencun tin(mcm meriam buluh tapi menggunakan tin milo)…pastu kebun getah Pok Him (tok siak masjid, garang dia ni )la port kitorang .penah gk kena kejar dengan orang kampong…hahha…sebab gangu orang solat traweh…kebun dia ni dekat dengan masjid ..
best woo main mercun ni…memang banyak la pengalaman kalau bab main mercun ni….sampai skarang gua masih ingat…kebun pisang jiran  tebakar sebab gua la main mercun…demm…memang truk la gua kena marah dgn mak…jiran gua la pegi repot..tapi yang paling jahat mmber gua ni la..ada ke patut dia sumpat mercun macam mancis  tu dalam buntut ayam….hahaha…giler ksian ayam 2…biase la gua budak2 dulu…tau gelak ja..sampai sekarang gua ingat….tapi gua tak tau mati atau tak ayam 2…

  • kalau korang nak tau mercun ni la member gua sumbat dalam buntut ayam..hahaha..
  • mencun ni pula menyebabkan kebun pisang jiran gua tbakar..hahaha~.masa 2 gua main perang-perang konon... 




  1. Kalau bab pergi terawih...gua x penah full..biase nya 4 rakaat  cukup la..pastu gua n geng sekampung blah….pegi lepak2 makan colek buah ataupun colek kerang…ceyh…masa budak2 pn  gua da pandai lepak2…sebab 2 la sampi sekarang lepak ja keja gua …tapi time xda keja la…kalau x pun pg main mercun la d kebun getah Pok Him… Pok Him ni garang tau tau keja dia tok siak di masjid…gua selalu kena marah sebab buat bising di masjid…sebab gua tak solat…padahal dia pun x solat gak…orang lain solat..tapi dia pegi marah kitorang…..tapi yang gua tau Pok Him ni da mininggal da…2 pn masa gua tinggal di sekolah berasrama masa skolah menengah x smpat la mntak maaf….siyez gua banyak dosa dengan dia dulu….haha..nasib baik la maybe gua tak baligh lagi dulu…


kalo nak list, memang banyak benda yang best la masa bulan puasa dulu-dulu..masa gua kecik-kecik...kalo nak samakan dengan sekarang dulu memang best la...siyez gua rindukan zaman budak2 dulu…gua rindu member sekampung dulu…tapi sejak masuk sekolah menengah semua da lost kontek….sampai sekarang gua tak dapat jejak member2 rapat sekampung dulu..kalau jumpa pun xda da macam dulu…maybe sebab gua pn jarang balik kampung sebab belajar jauh n sjak skolah menengah lagi tinggal d ostel..sampi la masuk U…

No comments:

Post a Comment